ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان

ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان و انواع آن

اخذ ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان کار ساده ای نیست اما شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری اوج آرام این امر را برای شما عزیزان به امری ساده و سریع بدل خواهد کرد. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا بیشتر در رابطه با این نوع از ویزا و انواع آن صحبت کنیم پس، با ما همراه باشید.

اقامت آمریکا برای ایرانیان

در سال 2020 تعداد کل ایرانیان ساکن آمریکا حدود 500 هزار نفر سرشماری شد که نشان دهنده علاقه مردم ایران به گرفتن اقامت در آمریکاست. اقتصاد پیشرفته، کیفیت آموزشی و فرصت های شغلی، باعث شده تا آمریکا به مقصد اول مهاجران ایرانی بدل شود.

اما مهاجرت ایرانیان به آمریکا همانند هر کشور دیگری پیچیدگی های خاص خود را دارد که البته تحریم های شدید و نبود سفارت آمریکا در ایران نیز دریافت ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان را دشوارتر کرده است. ایرانیانی که قصد مهاجرت دارند باید ابتدا شرایط خود را به خوبی شناخته و سپس برای گرفتن ویزای متناسب با آن اقدام کنند.

انواع ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان

برای سفر به آمریکا و اقامت در آن، ویزا های مختلفی صادر می شود که بسته به نوع ویزا و اهداف آن به دو دسته  مهاجرتی (immigrant visa) و غیر مهاجرتی (nonimmigrant visa) تقسیم می شود. ویزا غیر مهاجرتی آمریکا، برای اقامت کوتاه مدت بوده و دسته های O، B-1،P ، E و غیره را شامل می شود که در مقاله ای دیگر به آنها خواهیم پرداخت.

مهم ترین ویزا های مهاجرتی آمریکا، شامل دسته های K1 وK2 و IR و CR و V و EB و DV بوده که هر کدام بر اساس شرایط مهاجر و هدف مهاجرتی، تفاوت دارند. این نوع ویزا برای اقامت بلند مدت فرد در آمریکا صادر می شود که در ادامه به بررسی هر کدام از ویزاهای مهاجرتی می پردازیم.

ویزا های خانوادگی

ویزا های خانوادگی در دسته ویزا های مهاجرتی قرار می گیرد. برای صدور این ویزا، فرد درخواست دهنده، باید اسپانسری با حداقل 21 سال سن، در آمریکا داشته باشد که شهروند یا ساکن قانونی و دائمی آمریکا محسوب شود. به طور کلی ویزاهای مهاجرتی خانوادگی که میتواند به عنوان ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان هم استفاده شود دو دسته هستند:

ویزای اقوام نزدیک

که شامل عضو نزدیک خانواده، مانند همسر، فرزند و والدین است. در این حالت فرد اسپانسر باید شهروند آمریکا باشد و تعداد سالانه مهاجرت با ویزا نیز نا محدود است.

ویزای اقوام ترجیحی

گرفتن ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان

این ویزا برای اقوام دورتر شهروند آمریکا به کار می رود که تعداد سالانه مهاجرت به این روش محدود می باشد. انواع ویزا های اقوام نزدیک خانوادگی آمریکا به این ترتیب است :

ویزایIR1 

این ویزا برای همسر رسمی شهروند آمریکا صادر می شود و تفاوت آن با ویزای CR1 این است که باید بیش از 2 سال از ازدواج فرد،گذشته باشد.

 ویزایIR2

این ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان مخصوص فرزندان زیر 21 سال و مجرد شهروند آمریکاست. فردی که از این طریق وارد آمریکا می شود می تواند تحصیلات خود را ادامه داده و حتی بدون نیاز به مجوز اشتغال، مشغول به کار شود.

ویزای IR3 

این نوع ویزا برای فرزندانی صادر می شود که زوج شهروند آمریکا، آنها را در کشور بومی فرزندان، به  سرپرستی قبول کرده اند.

ویزای IR4 

این نوع ویزا برای فرزندانی صادر می شود که والدین شهروند آمریکا، آنها را در خاک آمریکا، به سرپرستی قبول کرده اند. شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری اوج آرام علاوه بر این ویزای این کشور، بر روی کشورهای دیگر مثل اخذ ویزای نیوزیلند نیز فعالیت می کند.

ویزای IR5 

این ویزا برای والدین شهروند آمریکایی صادر می شود که فرزندشان بیش از 21 سال داشته و نیز توانایی مالی حمایت از والدین تا هنگام شروع به کار آن ها را نیز دارا باشد.

ویزای CR1 

این ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان برای همسر رسمی شهروند آمریکا صادر می شود و تفاوت آن با ویزای IR1 این است که باید کمتر از 2 سال از ازدواج فرد گذشته باشد.

ویزایCR2 

این ویزا برای فرزند زیر 21 سال و مجرد فرد متقاضی ویزای CR1 صادر می شود. درخواست این ویزا همزمان با ویزای CR1 صورت گرفته و بدون درخواست ویزای CR1، درخواست این ویزا ممکن نیست.

ویزای V

این ویزا که نوعی ویزای غیر مهاجرتی است، برای همسر و فرزندان شهروند آمریکایی صادر می شود که منتظر صادر شدن ویزای مهاجرتی شان هستند و این روند بیش از 3 سال طول کشیده است.

  • چطور درخواست ویزای خانوادگی بدهیم؟

ابتدا باید فرم درخواست I-130 توسط فرد اسپانسر در USCIS خاک آمریکا تکمیل شود. و سپس مدارک لازم برای هر نوع ویزا نیز ارائه شود.

ویزای نوع K

نوعی ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان ویزای نوع K بوده که در گروه ویزاهای غیر مهاجرتی قرار می گیرد اما به دلیل این که متقاضی پس از ورود به آمریکا درخواست اقامت دائم دارد، باید برخی از شرایط ویزای مهاجرتی را داشته باشد.

ویزایK1

این ویزا مخصوص کسانی است که نامزد شهروند آمریکایی هستند و قصد دارند در خاک آمریکا زندگی کنند. فرد متقاضی این ویزا باید به آمریکا سفر کرده و ظرف مدت 90 روز با همسر آمریکایی خود ازدواج کند و پس از آن درخواست تغییر شرایط، به شهروندی دائم دهد.

  • چطور درخواست ویزای K1 بدهیم؟

نامزد آمریکایی باید در اداره USCIS محلی که در آمریکا، زندگی می کند، فرم I-129F را تکمیل کند. توجه داشته باشید که این فرم نباید در سفارت، کنسولگری و یا دفاتر USCIS در خارج از آمریکا ثبت شود.

ویزایK2

اخذ ویزاهای اقامتی آمریکا برای ایرانیان

فرزندان افراد واجد شرایط ویزای K1، ویزای K2 دریافت می کنند. توجه داشته باشید فرزندان می توانند تا یکسال از دریافت ویزای K1، پدر یا مادرشان به آمریکا سفر کنند. در غیر این صورت باید ویزای جداگانه ای درخواست بدهند و دیگر شامل حال ویزای K2 نمی شوند.

  • چطور درخواست ویزای K2 بدهیم؟

درخواست برای ویزای K1 و تکمیل فرم I-129F، کافی است و نیازی به تکمیل فرم دیگر یا درخواست جداگانه ای نیست. البته استفاده از این ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان چندان هم ساده نیست. طبق قوانین نامزد ها باید در طول دو سال گذشته، حضوری ملاقات کرده باشند. در هنگام مصاحبه نیز افسر، اطلاعات و شواهدی مانند عکس های مشترک می خواهد و سوالاتی که نشان دهنده رابطه بین دو طرف باشد، می پرسد که در صورت عدم پاسخگویی مناسب، درخواست ویزا رد می شود.

ویزای K3

این ویزا، مخصوص شهروند غیر آمریکاست که با یک شهروند آمریکا ازدواج کرده است. هدف صدور آن ایجاد ارتباط و کاهش فاصله بین زوجین تبعه دو کشور می باشد. فرد مزدوج با شهروند آمریکا باید در خاک کشوری که ازدواج انجام شده درخواست ویزای K3بدهد. این ویزا برای کسی صادر می شود که منتظر تایید درخواست I-130 خود است.

  • چطور درخواست ویزایK3 بدهیم؟

درخواست این ویزا و به طور کلی ویزای گروه K در فرم I-129F انجام می شود همچنین درخواست ویزای K4 همزمان با درخواست ویزایK3 صورت می گیرد.

ویزای K4

فرزندان افراد واجد شرایط ویزای K3، ویزای K4 دریافت می کنند تا بتوانند برای اقامت دائمی در خاک آمریکا درخواست دهند.

ویزای لاتاری آمریکا DV  

ویزای لاتاری، امکان ورود سالانه 50000 نفر مهاجر از کشور های مختلف به آمریکا را فراهم می کند و در کشور ما هم یکی از محبوب ترین ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان، به شمار می رود. مهم ترین دلیل آن، انتخاب مهاجران بر مبنای شانس و از کشور هایی است که مهاجرین کم تری به آمریکا دارند.

برای گرفتن ویزای لاتاری باید مراحل مختلفی را طی کرده و در نهایت برای ویزای لاتاری اقدام کرد. در ابتدا، ثبت نام لاتاری انجام می شود و از بین آنها، انتخاب تصادفی صورت می گیرد. در صورت انتخاب شما، شرایطتان بررسی می شود و در صورت داشتن حداقل تحصیلات دبیرستان یا معادل آن یا دوسال سابقه کاری، می توانید برای ویزایDV درخواست دهید.

پس از درخواست ویزا مراحلی مانند مصاحبه و تحویل مدارک وجود دارد که در صورت رد شدن در هر یک، بازگشت وجهی صورت نمی گیرد و دیگر نمی توانید در این دوره انتخاب لاتاری، برای مهاجرت اقدام کنید. انواع ویزای لاتاری عبارت است از:

ویزایDV1  :برای فرد برنده لاتاری

ویزایDV2  : برای همسر برنده لاتاری

 ویزایDV3 : برای فرزندان شخص برنده لاتاری صادر می شود.

ویزاهای مهاجرتی کاری EB (ویزای کاری دائمی)

اخذ ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان

ویزای کاری دائمی نوعی ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان است که به دسته های زیر تقسیم می شود:

ویزایEB1

مخصوص نخبگان در زمینه های علمی، هنری، آموزشی، کسب و کار و ورزشی و همینطور مدیران چند ملیتی است. افراد با این ویزا نیازی به ارائه گواهینامه کار ایالات متحده ندارند.

ویزایEB2

این ویزا برای افراد متخصصی است که درجات عالی در زمینه ای تخصصی دارند و باید حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد به علاوه 5 سال سابقه کار حرفه ای در زمینه کار درخواستی داشته باشند.

ویزای EB3

این ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان، ویژه نیروی کار متخصص و غیر متخصص بوده که نیازمند پیشنهاد کار تمام وقت (جاب آفر) از طرف شخص حقیقی یا حقوقی در آمریکا می باشد و شامل دسته بندی زیر است:

  • نیروی کار متخصص: سابقه کار حرفه ای حداقل 2 سال، تحصیلات یا دوره های مرتبط با کار.
  • حرفه ای: دارای مدرک حداقل کارشناسی (سابقه کار مرتبط جای مدرک تحصیلی را نمی گیرد).
  • کارگر ساده: ارائه سابقه کار به عنوان کارگر ساده (کم تر از 2سال سابقه کاری یا مهارتی).

ویزای EB4

مهاجران خاص، مانند کارکنان مشاغل مذهبی (کشیش ها، روحانیون)، کارمندان خدمات خارجی در آمریکا، کارکنان بازنشسته شرکت های بین المللی، می توانند برای این ویزا اقدام کنند.

ویزای EB5

ویژه سرمایه گذاران در آمریکاست. مقدار این سرمایه گذاری باید 1.8 میلیون دلار یا 900000 دلار (در صورت سرمایه گذاری در منطقه اشتغال هدفمند) باشد و باید در پروژه ای با حداقل اشتغال زایی 10 نفر کارمند تمام وقت آمریکا انجام شود.

  • چطور درخواست ویزای EB بدهیم؟

کارفرمایان متقاضیان ویزاهای EB1 (به جز افراد با استعداد های خاص)، EB2 و EB3 باید فرم I-140  را در خاک آمریکا پر کرده و تحویل اداره USCIS دهند. به طور کلی آمریکا حدود 185 نوع ویزای مختلف صادر می کند که شناختن ویزای متناسب با نیاز فرد و درخواست برای آن، نیازمند مطالعه و صرف وقت بسیاری است، ضمن این که درخواست ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان، به دلیل نبود سفارت و مشکلات این چنین سخت تر هم می شود.

شما می توانید با ما تماس گرفته و از شرایط اخذ ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان مطلع شوید. تا کارشناسان ما شما را برای دریافت ویزای آمریکا تضمینی راهنمایی کنند.

منابع:

1- https://travel.state.gov

2- https://www.uscis.gov

کلام آخر

در این محتوا سعی شد تا اطلاعات و توضیحات مختصری در رابطه با ویزای اقامتی آمریکا برای ایرانیان به شما عزیزان داده شود. شما عزیزان می توانید با مراجعه حضوری و یا ارتباط از طریق شماره های درج شده در وب سایت با کارشناسان ما، اقدام به اخذ ویزا از جمله ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا و … کنید. امیدواریم که از خواندن این محتوا لذت برده و برایتان مفید بوده باشد.

3/5 - (2 امتیاز)

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *