آیا می دانید پاسپورت چیست؟

پاسپورت چیست؟

پاسپورت چیست؟ یک سند مسافرتی است که توسط دولت یک کشور برای شهروندان آن صادر می شود که هویت و ملیت دارنده آن را برای سفرهای بین المللی تأیید می کند. پاسپورت ها کتابچه های کوچکی هستند که به طور معمول شامل نام حامل ، محل تولد ، تاریخ تولد ، تاریخ صدور ، تاریخ انقضا ، شماره گذرنامه ، عکس و امضا هستند. بسته به وضعیت حامل در کشور خود، انواع مختلفی از گذرنامه وجود دارد.

اگر بخواهید به خارج از کشور سفر کنید زیرا هویت و ملیت شما را تأیید می کند ، گذرنامه لازم است. آنها به یک حامل از عبور و مرور امن و حفاظت در سرزمین خارجی اعطا می کنند. اگر پرواز می کنید ، باید گذرنامه خود را چندین بار در فرودگاه و اگر با ماشین سفر می کنید ، در مرز ارائه دهید. علاوه بر این ، برای ورود به کشور مقصد خود ممکن است به ویزا نیز نیاز داشته باشید.

طبق اسناد سفر قابل خواندن ماشینی توسط سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ، گذرنامه ها دارای مدارک سفر به اندازه 3 هستند که باید از مقررات خاصی برای ساخت ، طرح و محتوای آنها پیروی کنند. اسناد سفر با اندازه 3 باید به صورت یک کتابچه با حداقل هشت صفحه و یک صفحه داده باشد. اطلاعات صفحه داده باید در مکانها و مناطق خاصی باشد که امکان خواندن آن را به صورت الکترونیکی فراهم کند. علاوه بر این ، ICAO برای جلوگیری از جعل و تقلب ، ویژگی های امنیتی مختلفی را در گذرنامه ها اعمال می کند.

شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری اوج آرام که در زمینه ارائه تورهای گردشگری فعالیت می کند، امور ارائه پاسپورت را به صورت کاملا حرفه ای در اسرع وقت با بهترین هزینه انجام می دهد. در ادامه نوشته پاسپورت چیست قصد داریم تا به توضیح انواع پاسپورت بپردازیم. با ما همراه باشید.

پاسپورت دیپلماتیک چیست؟

به دیپلمات هایی که برای کار رسمی سفر می کنند و نمایندگی کشور خود را در خارج از کشور دارند ، پاسپورت دیپلماتیک اعطا می شود.دیپلمات ها توسط دولت برای انجام تجارت رسمی در خارج از کشور و حفظ روابط سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی با سایر کشورها منصوب می شوند. پاسپورت های آنها معمولاً از برخی امتیازات و مصونیت ها مانند معافیت از پیگرد قانونی و مالیات در کشور میزبان برخوردار است.

پاسپورت رسمی چیست؟

پاسپورت رسمی یا گذرنامه خدماتی ، نوعی روادید است که برای کارمندان دولت صادر می شود. هدف آن این است که به مقامات کشور مقصد اطلاع دهند که حامل از طریق تجارت رسمی وارد کشور می شود و نمایندگی کشورش را به عنوان یک مقام رسمی دارد. به دارندگان پاسپورت رسمی به طور معمول امتیاز خاصی داده نمی شود.

پاسپورت اضطراری چیست؟

پاسپورت اضطراری یا پاسپورت موقت زمانی صادر می شود که پاسپورت خود را گم کرده باشید یا آن را به سرقت برده باشید و دیگر وقت ندارید برای پاسپورت جدید درخواست دهید. به عنوان مثال ، اگر پاسپورت خود را به طور اتفاقی در هواپیما بگذارید و بنابراین نمی توانید سوار پرواز متصل شوید ، می توانید با سفارت خود تماس بگیرید و یک پاسپورت اضطراری یک طرفه برای شما صادر شود که شما را به خانه برساند.

انواع پاسپورت چیست؟

پاسپورت جمعی چیست؟

ممکن است برای گروهی مانند دانش آموزان که با هم به خارج از کشور سفر می کنند ، پاسپورت جمعی صادر شود. با این حال ، کودکان معمولاً تشویق می شوند که با پاسپورت خود سفر کنند.

پاسپورت خانوادگی چیست؟

پاسپورت های خانوادگی برای یکی از اعضای خانواده صادر می شود اما ممکن است برای همه اعضای خانواده برای اهداف سفر استفاده شود. با این حال ، حامل پاسپورت رسمی نیز باید در سفر باشد. پاسپورت های خانوادگی این روزها بسیار نادر است.

ePassport چیست؟

پاسپورت یا گذرنامه الکترونیکی ، یک کتابچه پاسپورت معمولی است که شامل یک تراشه الکترونیکی در جلد آن است. این تراشه شامل اطلاعات حامل پاسپورت است و یک لایه امنیتی بیشتر در برابر تقلب در پاسپورت را فراهم می کند.

پاسپورت سبز چیست؟

این نوع پاسپورت قرار است برای افرادی صادر شود که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و با ارائه مدارک معتبر می توانند برای اخذ پاسپورت سبز اقدام نمایند.

آیا می توانم از پاسپورت خود به عنوان شناسه خود استفاده کنم؟

بله . می توانید از پاسپورت خود به عنوان شناسه خارج از فرودگاه استفاده کنید. با این حال ، حمل پاسپورت به صورت روزانه یا شبانه توصیه نمی شود ، زیرا جایگزینی پاسپورت گمشده می تواند هزینه بر و وقت گیر باشد.

کجا می توانم با گذرنامه سفر کنم؟

داشتن پساپورت لزوما ورود به کشوری را که می خواهید به آن سفر کنید تضمین نمی کند. با این وجود پاسپورت برای سفرهای بین المللی ضروری است. برای اینکه اجازه ورود به کشور مقصد خود را داشته باشید ممکن است لازم باشد از قبل برای ویزای سفر اقدام کنید. قبل از شروع سفر ، حتماً به نمایه گذرنامه مراجعه کنید تا بفهمید با پاسپورت  خود به چند کشور می توانید بدون ویزا سفر کنید و کدام کشورها ابتدا باید برای ویزا اقدام کنند.

برای سفر به چند صفحه ویزا خالی در پاسپورت خود نیاز دارم؟

برای سفرهای بین المللی به طور معمول باید پاسپورت ها دارای دو تا چهار صفحه خالی ویزا باشند. اگر جایی برای ورود ویزای ورود به پاسپورت شما مهیا نباشد ، ممکن است شرکت هواپیمایی اجازه ورود به شما را ندهد یا کشور مقصد اجازه ورود به شما را ندهد. تعداد کشورها برای تعداد صفحات خالی ویزا مورد نیاز برای ورود متفاوت است. قبل از شروع سفر حتما با وب سایت دولت کشور مقصد خود مشورت کنید.

اخذ انواع پاسپورت

آیا کودکان به پاسپورت احتیاج دارند؟

بله ، کودکان و نوزادان به پاسپورت احتیاج دارند.

در صورت گم شدن یا دزدیده شدن گذرنامه من چه کاری باید انجام دهم؟

اگر گذرنامه خود را گم کردید یا به سرقت رفت ، باید فوراً آن را به مقامات مسئول گزارش دهید. برای گزارش آنچه اتفاق افتاده است ، با پلیس محلی و همچنین مقامات گذرنامه یا سفارت کشور خود تماس بگیرید. پاسپورت شما باطل می شود تا اطمینان حاصل شود که نمی توان کلاهبرداری از آن استفاده کرد و ممکن است گذرنامه موقت برای شما صادر شود که می توانید با آن به خانه بروید. سپس باید برای گذرنامه جدید اقدام کنید.

آیا می توانم با پاسپورت آسیب دیده سفر کنم؟

احتمالا نه. اگر پاسپورت شما به هر طریقی آسیب دیده بهترین شرط شما این است که برای گذرنامه جدید درخواست دهید. در صورت ارائه پاسپورت آسیب دیده ، ممکن است و بسیار محتمل است که امنیت مرزی در مقصد از ورود شما به کشور خودداری کند.

طبق دولت کانادا ، پاسپورت در صورت آسیب دیدگی در نظر گرفته می شود که به هر روشی تغییر یافته باشد و اگر شناسایی حامل به هر طریقی مانع شود. انواع آسیب ها شامل قرار گرفتن در معرض آب و رطوبت ، پارگی و علامت گذاری های غیر مجاز است.گذرنامه ها اسناد رسمی هستند و باید همیشه مراقبت شوند.

پاسپورت ها دارای چه ویژگی های امنیتی هستند؟

طبق اسناد سفر قابل خواندن ماشینی توسط سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ، گذرنامه ها باید از ویژگی های امنیتی خاصی برای جلوگیری از جعل و تقلب برخوردار باشند. برخی از ویژگی های امنیتی شامل هولوگرام هایی است که تحت نور ماورا بنفش روشن می شوند ، یک تراشه الکترونیکی با اطلاعات حامل، جوهر نوری متغیر، که تحت منابع مختلف نور و الگوهای ضد اسکن تغییر رنگ می دهد. مقامات صادرکننده گذرنامه تشویق می شوند تا از جعبه پاسپورت خود تا حد امکان دشوار استفاده کنند و از ویژگی های امنیتی مختلفی استفاده کنند.

گذرنامه ها چگونه ساخته می شوند؟

گذرنامه توسط شرکت های چاپ گذرنامه ساخته می شود. این شرکت ها اطمینان حاصل می کنند که همه گذرنامه ها از استانداردهای تعیین شده توسط Doc 9303 “Documents Travel Readable Machine” سازمان هواپیمایی کشوری پیروی می کنند. Doc 9303 استانداردی را برای نحوه ساخت پاسپورت و انواع ویژگی های امنیتی آنها جهت جلوگیری از حمله تعیین می کند.

گذرنامه ها با استفاده از فن آوری ایمن خیاطی با کاغذ مخصوصی که بهم متصل شده ساخته می شوند. دفترچه های گذرنامه شامل چندین صفحه ویزای خالی ، آماده برای ثبت سفرهای شما ، و همچنین یک صفحه اطلاعات زیستی است که شامل عکس ، اطلاعات شخصی و در برخی موارد یک نسخه دیجیتالی از امضای شماست. همچنین ممکن است شامل هولوگرام ، انواع قلم های خاص و تراشه الکترونیکی باشد. هر قسمت از گذرنامه با ویژگی های امنیتی مختلف ساخته شده است.

آیا گذرنامه ها شامل آدرس هستند؟

خیر. گذرنامه ها آدرس شما را شامل نمی شوند. صفحات داده گذرنامه یا صفحات biodata فقط شامل نام ، شماره گذرنامه ، ملیت ، تاریخ و محل تولد ، جنسیت و تاریخ صدور گذرنامه و تاریخ انقضا است.

بهترین گذرنامه در جهان برای کدام کشور است؟

طبق شاخص گذرنامه ، گذرنامه امارات متحده عربی قوی ترین در جهان است زیرا امکان سفر بدون ویزا به 116 کشور و ویزا هنگام ورود به 57 کشور را برای نمره تحرک کل 173 کشور فراهم می کند.

یک نفر می تواند چند گذرنامه داشته باشد؟

در مورد تعداد گذرنامه های یک فرد محدودیت واقعی وجود ندارد. با این حال ، قوانین تابعیت کشور زادگاه شما ممکن است مقررات مربوط به تابعیت مضاعف را شامل شود. بعضی از کشورها به شهروندان خود اجازه نمی دهند که گذرنامه دو یا چندگانه داشته باشند و از آنها می خواهند تابعیت فعلی خود را برای یک گذرنامه جدید رها کنند. سایر کشورها تابعیت دو یا چندگانه را با شرایط متفاوت مجاز می دانند. به عنوان مثال ، اگر هر دو کشور در جنگ علیه یکدیگر قرار بگیرند ، اگر اسلحه بر علیه آن دست بزنید ، ممکن است گذرنامه شما برای یکی از آنها لغو شود.

شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری اوج آرام که در زمینه ارائه انواع ویزا و اقامت کشورهای مختلف فعالیت می کند، امور ارائه پاسپورت را به صورت کاملا حرفه ای در اسرع وقت با بهترین هزینه انجام می دهد. در ادامه نوشته پاسپورت چیست قصد داریم تا به توضیح انواع پاسپورت بپردازیم. با ما همراه باشید.

درخواست گذرنامه

گذرنامه چیست؟

چگونه می توانم برای گذرنامه اقدام کنم؟

هر کشور روند خاص خود را برای درخواست گذرنامه دارد. وب سایت دولت کشور خود را برای مشاهده تمام دستورالعمل های دریافت گذرنامه بررسی کنید. ممکن است مجبور شوید شخصاً در یک اداره دولتی اقدام کنید یا ممکن است بتوانید به صورت آنلاین اقدام کنید.

به طور معمول شما باید فرم درخواست گذرنامه را پر کنید. مدارک هویت و تابعیت خود را ارائه دهید. عکس هایی به اندازه پاسپورت ارائه دهید. دو منبع را در فرم درخواست ذکر کنید و هزینه درخواست را پرداخت کنید. بسیار مهم است که مطمئن شوید فرم درخواست را به درستی و صادقانه پر کرده اید. زیرا ممکن است در غیر این صورت درخواست شما رد شود.

چه مدارکی برای درخواست گذرنامه خود نیاز دارم؟

هنگام درخواست گذرنامه، باید مدارکی را تأیید کنید که هویت و تابعیت شما را تأیید کند. به عنوان مثال ، برای درخواست گذرنامه کانادایی ، مدارک پشتیبان باید شامل مدرک شهروندی کانادا ، مانند یک شناسنامه اصلی ، و همچنین یک مدرک دوم هویت ، مانند گواهینامه رانندگی ، دو عکس پاسپورت یکسان و یک سند مسافرتی معتبر کانادا باشد. هر کشور شرایط درخواست گذرنامه خاص خود را دارد. وب سایت دولت خود را برای یافتن لیست مربوط به اسناد پشتیبانی پذیرفته شده بررسی کنید.

آیا هنگام تمدید گذرنامه، گذرنامه قدیمی من به من بازگردانده می شود؟

گذرنامه قدیمی شما ممکن است به شما برگردانده شود. یا این که توسط مقامات صدور گذرنامه دولت شما به طور ایمن از بین برود. به طور معمول اگر گذرنامه قدیمی شما به شما بازگردانده شود ، برای بی اعتبار کردن آن ، به عنوان مثال سوراخ داخل دفترچه ، به شکلی آسیب دیده بازگردانده می شود. اگر ویزای ورودی دارید که هنوز در گذرنامه قدیمی معتبر است ، آن را به شما بازگردانده می شود.

پاسپوت من برای چه مدت اعتبار دارد؟ / آیا پاسپورت من می تواند منقضی شود؟

گذرنامه ها بسته به کشور معمولاً پنج سال یا ده سال اعتبار دارند. پس از آن برای سفر فاقد اعتبار می شوند. در هنگام مسافرت مطمئن شوید که گذرنامه شما حداقل از شش ماه شروع سفر تا شش ماه معتبر است. در غیر این صورت ممکن است از ورود به کشور مقصد خودداری کنید.

منبع : https://www.passportindex.org/passport.php

کلام آخر

در این مقاله پاسپورت چیست سعی شد تا به صورت کامل گذرنامه و انواع آن توضیح داده شود. شما عزیزان می توانید با مراجعه به بخش پاسپورت در وب سایت اقدام به اخذ پاسپورت نمایید. شما عزیزان همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره رایگان از طریق شماره های درج شده در وب سایت با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید. امیدواریم که از خواندن این نوشته لذذت برده و برایتان مفید بوده باشد.